Masaż tkanek głębokich

Masaż tkanek głębokich

Masaż tkanek głębokich zwany też masażem głębokim opiera się na warstwowej pracy tkankowej, prowadzącej do uwolnienia (rozluźnienia) utrzymujących się nieprawidłowych napięć w ciele człowieka. Metoda pozwala w sposób energooszczędny i bardzo skuteczny wpłynąć na stan napięcia mięśniowego i powięziowego przy dysfunkcjach narządu ruchu i wadach postawy. Jako narzędzia pracy stosuje się głównie palce, kostki palców, pieści, przedramię i łokieć. Masaż głęboki bardzo często rozumiany jest w sposób błędny i utożsamiany z silną oraz bolesną pracą na mięśniach. W rzeczywistości metoda nie wiąże się z wywieraniem mocnego nacisku na tkanki, nie wymaga od terapeuty dużej siły, natomiast może być delikatna i łagodna. Każdy ruch wykonywany jest bardzo powoli, z ogromną precyzją i odpowiednio dobraną siła nacisku. Masaż tkanek głębokich jest bardzo skuteczny i efektywny, a jego rezultaty zauważalne są już po krótkiej sesji.

Cel zabiegu

W pracy na tkankach głębokich podstawowym celem nie jest przyjemność, lecz zmiana struktury i ruchomości tkanek. Praca jest bardzo powolna i dokładna, co daje czas na fizjologiczna odpowiedź tkanki i jej przystosowanie do nowych warunków. Długotrwałe korzyści płynące z masażu jak: zmniejszenie bólu, zwiększenie zakresów ruchu i stopnia rozluźnienia mięśni, poprawa postawy ciała, zwiększenie gibkości i jakości ruchu sprawiają, że techniki masażu tkanek głębokich są jedną z najbardziej cenionych metod walki z nieprawidłowymi wzorcami napięć w ciele człowieka.

Charakterystyka

• Masaż tkanek głębokich nie jest zabiegiem twardym, mocnym i bolesnym.
  • Do masażu stosuje się znikomą ilość środka poślizgowego lub wcale, gdyż jego nadmierna ilość zaburza dokładną palpację tkanek.
  • Tempo masażu jest bardzo wolne. Zapobiega to bólowi oraz obronnemu napięciu mięśni przy głębokich ruchach.
  • Stosuje się nacisk skośny. Pozwala to na rozciąganie tkanki, a nie jej ściskanie.
  • Istotna jest praca zarówno na brzuścach mięśniowych, jak i na ścięgnach.
  • Każdorazowo należy określić obszar wymagający największej pracy. Wybrane techniki terapeutyczne powinny skupiać się na wcześniej ustalonym celu.
  • Masaż tkanek głębokich stosuje się w połączeniu z innymi technikami rozluźniającymi mięśnie.
  • Do masażu używa się palców, kostek, pięści, łokcia i przedramienia
  • Zabieg nie powinien powodować bólu. Napinanie mięśni podczas masażu świadczy o zbyt intensywnej pracy.
  • Czas trwania masażu jest trudny do określenia i zależy od obszaru poddawanego zabiegowi oraz tempa fizjologicznej odpowiedzi tkanek (rozluźnienie).
  • Następnego dnia po zabiegu pacjent może odczuwać pogorszenie stanu zdrowia, kolejne dni przynoszą zdecydowaną poprawę.

Wskazania

Zastosowanie masażu tkanek głębokich jest bardzo rozległe. Szczególnie polecany w przypadku powszechnych dolegliwości i urazów takich jak:

• przewlekły ból mięśniowy
  • zmniejszona ruchomość stawów
  • przykurcz ścięgien i mięśni
  • zapalenie rozścięgna podeszwowego
  • rwa kulszowa
  • łokieć tenisisty, golfisty
  • zespół bólowy kręgosłupa
  • rwa barkowa
  • napięciowe bóle głowy
  • wady postawy

•  ostre stany zapalne stawów i ścięgien
  • stany chorobowe przebiegające z wysoką temperaturą ciała
  • przerwanie ciągłości skóry
  • krwotoki lub możliwość ich wystąpienia
  • zmiany dermatologiczne
  • świeże zakrzepy
  • tętniaki
  • nowotwory

Niektóre z wymienionych przeciwwskazań są tak zwanymi przeciwwskazaniami względnymi. Oznacza to, że w przypadku ich wystąpienia jest możliwość przeprowadzenia sesji masażu, natomiast zalecana jest szczególna ostrożność. W przypadku wątpliwości, co do możliwości korzystania z zabiegu na skutek występujących problemów zdrowotnych należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Każdy fizjoterapeuta/masażysta powinien przed masażem przeprowadzić szczegółowy wywiad w celu wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań.

Jak przygotować się do masażu

• Najpóźniej godzinę przed zabiegiem należy zjeść lekki posiłek. Przepełniony żołądek będzie wiązać się z dyskomfortem szczególnie podczas pracy z powłokami brzusznymi lub w leżeniu na brzuchu. Uczucie głodu również może być uciążliwe.
  • W dzień zabiegu nie jest wskazane spożywanie alkoholu.
  • W celach higienicznych, jak i w celu usunięcia środków nawilżających jak balsamy lub oliwki przed masażem zaleca się wziąć ciepłą kąpiel lub prysznic.
  • Ubiór jest dowolny, jednak w celach większej wygody polecany jest luźny, niekrępujący ruchów strój.
  • Podczas pracy w rejonie górnych pleców należy zadbać o dokładne spięcie włosów.
  • W zależności od opracowywanego obszaru ciała zaleca się zdjęcie biżuterii ( łańcuszki, zegarki, pierścionki)
  • Przed masażem należy odkryć część ciała poddawaną zabiegowi, nie ma konieczności całkowitego rozbierania.
  • Przed masażem fizjoterapeuta/masażysta przeprowadzi krótki wywiad celem określenia wstępnej diagnozy oraz wykluczenia ewentualnych przeciwwskazań do masażu.
  • Warto przyjść kilka minut przed planowanym zabiegiem. Spóźnienie może skutkować skróceniem sesji.

Masaż tkanek głębokich jest metodą pracy z pacjentem skupiającą się na przywracaniu prawidłowego stanu napięcia mięśni w głębszych warstwach ciała. Wbrew powszechnym opiniom nie jest zabiegiem twardym, mocnym i bolesnym. Wszystkie ruchy wykonuje się wolno i precyzyjnie, z odpowiednią siłą nacisku dobraną indywidualnie do napięcia tkanek w ciele pacjenta. Przynosi doskonałe rezultaty w przypadku problemów o charakterze przewlekłym. Już jedna sesja masażu potrafi przynieść zauważalne efekty. Skuteczność masażu tkanek głębokich potwierdzona jest między innymi w zespołach bólowych barku, bólach dolnego odcinka kręgosłupa, napięciowych bólach głowy oraz wielu innych.

mgr Radosław Biały
fizjoterapeuta