Stopa wydrążona

Stopa wydrążona

Jest to wada stopy, która polega na nadmiernym jej wysklepieniu pomiędzy guzem piętowym a głowami kości śródstopia. Odcinek ten najczęściej jest również skrócony, co przyczynia się do skrócenia długości stopy. Nadmiernemu wysklepieniu stopy towarzyszy szponiaste ustawienie palców, które wynika z niedowładów mięśni krótkich stopy i skrócenia rozcięgna. Przyczyną tej wady, jest zaburzenie równowagi mięśniowej, najczęściej na tle wrodzonych zaburzeń w dolnym odcinku rdzenia kręgowego. Wada ta pojawić się może już we wczesnym dzieciństwie, jednak jest często lekceważona przez rodziców w tym okresie. Podczas skoków wzrostowych, gdy dziecko znajduje się w okresie dojrzewania, należy zwrócić szczególną uwagę na tę wadę stopy, ponieważ wtedy zniekształcenie może się nasilać. Wiek między 10 a 14 rokiem życia to okres, w którym najczęściej rozpoznawana jest deformacja o charakterze stopy wydrążonej.

Jakię są objawy stopy wydrążonej

Początkowe objawy deformacji stopy, są mało widoczne i mało dokuczliwe,  często obejmują tylko niewielkie zaburzenia lokomocji. Objawy nasilane są przez noszenie zbyt małego obuwia. Nieleczona wada doprowadza w niedługim czasie do przeciążenia pięty, głów kości śródstopia oraz powstania bolesnych modzeli.

Postępowanie w przpadku stopy wydrążonej

Zaburzenie u niemowląt, często cofa się samo wraz z rozpoczęciem nauki chodzenia i wzmocnienia mięśni łydek. Niewielkie odchylenia w budowie i funkcjonowaniu korygować można za pomocą specjalnych ortoz oraz fizjoterapii. W niektórych przypadkach konieczne jest wykonanie operacji, która uwzględnia korekcję położenia zarówno kości, jak i mięśni. W zależności od rodzaju zabiegu kończynę unieruchamia się na okres od 3 tygodni do 3 miesięcy, a następnie odciąża w aparacie ortopedycznym przez 6 miesięcy, aby uzyskać prawidłowe wygojenie przeszczepionych przyczepów mięśni.

Najczęstszą przyczyną występowaniu stopy wydrążonej u osób dorosłych, jest choroba Charcot -Marie –Tooth (CMT). Jest to genetycznie uwarunkowana choroba, polegająca na postępującym neurogennym zaniku mięśni. W tej chorobie najwcześniej upośledzeniu ulega funkcja mięśni krótkich stopy, co powoduje znaczne podeszwowe zagięcie I kości śródstopia- wydrążenie. Coraz częściej powodem występowania stopy wydrążonej, są inne zaburzenia balansu nerwowo-mięśniowego, niż w chorobie CMT, np.: powstające na skutek udarów, czy urazów ośrodkowego układu nerwowego.

Opracowała:
mgr Grażyna Sokołowska fizjoterapeuta, terapeuta NDT Bobath