Test pchnięcia uda

Test pchnięcia uda

Test pchnięcia uda jest jednym z testów prowokacyjnych dla stawów krzyżowo-biodrowych. Poprzez wywarcie nacisku na kończynę dolną, oddziałowuje się na staw krzyżowo-biodrowy, który w przypadku zaburzeń będzie "reagował" pojawieniem się bólu w trakcie testowania.

Jak wykonać test pchnięcia uda?

Pacjent do testu ułożony jest w pozycji leżenia tyłem z kończynami dolnymi wyprostowanymi. Terapeuta zgina jedną kończynę dolną w stawie biodrowym i kolanowym, dodatkowo lekko ją przywodząc (kończyna dolna po stronie badanego stawu krzyżowo-biodrowego). Drugą rękę terapeuta podkłada pod kość krzyżową, zapewniając jej stabilizację. Terapeuta poprzez zgiętą kończynę dolną wywiera nacisk osiowy na kość udową skierowany do kozetki.  Tak skierowany nacisk wywołuje siły ścinające oddziałujące na staw krzyżowo-biodrowy.

Interpretacja wyniku testu pchnięcia uda

W przypadku braku dolegliwości bólowych podczas wywierania nacisku, mamy do czynienia z ujemnym testem.

Natomiast pojawienie się dolegliwości bólowych w trakcie testowania wskazuje na dodatni test, a co za tym idzie na proces chorobowy , którym objęty jest staw krzyżowo-biodrowy.

Wśród najczęstszych przyczyn dolegliwości bólowych stawów krzyżowo-biodrowych wymienia się:

• stan zapalny stawu o podłożu infekcyjnym, reumatoidalnym bądź urazowym
  • niestabilność stawowa z wtórną kompresją powierzchni stawowych
  • zmiany hormonalne np. w przebiegu ciąży
Autor: mgr Katarzyna Kumor, fizjoterapeuta

Brak