Test na objaw łokcia golfisty

Test na objaw łokcia golfisty

Test na objaw łokcia golfisty, jak wskazuje jego nazwa, jest testem wykorzystywanym do oceny stawu łokciowego, a dokładniej jego przyśrodkowego przedziału. Test ma na celu potwierdzić bądź wykluczyć obecność zmian przeciążeniowych w obrębie mięśniowej grupy zginaczy nadgarstka (mięsień nawrotny obły, mięsień zginacz promieniowy nadgarstka, mięsień zginacz powierzchowny palców, mięsień zginacz łokciowy nadgarstka.

Test na objaw łokcia golfisty jest jednym z testów prowokacyjnych, który poprzez maksymalne rozciągnięcie testowanych tkanek, będzie prowokować znane pacjentowi dolegliwości bólowe (dolegliwości bólowe pojawiają w przypadku występujących zmian przeciążeniowych w obrębie przyczepu do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej).

Jak wykonać test na objaw łokcia golfisty?

Pacjent do testowania znajduje się w pozycji stojącej, z kończyną górną wyprostowaną. Terapeuta jedną ręką chwyta za staw łokciowy, stabilizując go w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Drugą ręką wykonuje zgięcie kończyny górnej w stawie łokciowym do 90 stopni i następnie ustawia przedramię w odwróceniu.  W kolejnym kroku terapeuta zgina grzbietowo nadgarstek i stopniowo prostuje kończynę górną w stawie łokciowym. Pozycja końcowa, tj. w pełni wyprostowanym stawem łokciowym i maksymalnie zgiętym grzbietowo nadgarstkiem, jest pozycją prowokacyjną dla zginaczy nadgarstka.

Interpretacja wyniku testu na objaw łokcia golfisty

Pojawienie się nagłego i ostrego bólu, o kłującym charakterze wskazuje na występowanie zmian entezopatycznych w obrębie przyczepu do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej (dodatni wynik testu). Ból dodatkowo może mieć charakter bólu promieniującego w kierunku nadgarstka, wzdłuż przebiegu mięśni.

Dodatkowe testy potwierdzające bądź wykluczające diagnozę

-Odwrócony test Cozena

Autor: mgr Katarzyna Kumor, fizjoterapeuta