Odwrócony test Cozena

Odwrócony test Cozena

Odwrócony test Cozena to jeden z testów funkcjonalnych dla oceny stawu łokciowego. Ma on na celu zdiagnozowanie entezopatii w o obrębie przyczepu mięśni zginaczy przedramienia do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Zmiany entezopatyczne w obrębie mięśni zginaczy przedramienia (mięsień nawrotny obły, mięsień zginacz promieniowy nadgarstka, mięsień zginacz powierzchowny palców oraz mięsień zginacz łokciowy nadgarstka) określane są mianem tzw. łokcia golfisty).

Odwrócony test Cozena ma charakter testu prowokacyjnego, co oznacza, iż ma na celu wywołać znane pacjentowi objawy bólowe.

Jak wykonać odwrócony test Cozena ?

Pacjent do testowania znajduje się w swobodnej pozycji stojącej. Terapeuta jedną ręką chwyta za staw łokciowy, tak by palce znalazły się w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Drugą ręką chwyta za dłoń pacjenta. Przedramię znajduje się w maksymalnym odwróceniu, a terapeuta ustawia nadgarstek w lekkim zgięciu grzbietowym, przy jednocześnie wyprostowanym stawie łokciowym.

Pacjent ma za zadanie wykonać ruch do zgięcia dłoniowego nadgarstka wbrew oporowi stawianemu przez terapeutę.

Interpretacja wyniku odwróconego testu Cozena

O dodatnim wyniku testu mówimy w sytuacji pojawienia się ostrego i kłującego bólu w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej lub w rzucie mięśni zginaczy nadgarstka.  Ból ten pojawia się w trakcie napięcia mięśniowego.

Dodatkowe testy potwierdzające bądź wykluczające diagnozę

- Test na objaw łokcia golfisty

Brak