Test Phalena

Test Phalena

Test Phalena wykorzystywany jest w diagnostyce cieśni nadgarstka. Jest to test prowokacyjny, który poprzez zwiększenie nacisku na kanał nadgarstka, będzie prowokował objawy o charakterze promieniowania, drętwienia, pieczenia w obszarze zaopatrywanym przez nerw pośrodkowy.

Cieśń nadgarstka to choroba zaliczana do neuropatii uciskowych, związana z podrażnieniem nerwu pośrodkowego, przebiegającego w kanale nadgarstka.  Zespół cieśni nadgarstka, często towarzyszy różnym chorobom:

• choroby reumatyczne
  • choroby gruczołów wydzielania wewnętrznego
  • występowanie nieprawidłowych struktur w kanale nadgarstka (tłuszczaki, gangliony, kostniaki)

Jedną z częstszych przyczyn prowadzących do powstania cieśni nadgarstka są powtarzające się przeciążenia w obrębie kończyn górnych (drobne prace ręczne, praca przy komputerze, gra na instrumentach muzycznych). Rzadziej cieśń nadgarstka jest konsekwencją urazu (np. Złamanie w obrębie kości nadgarstka).

Cieśń nadgarstka to zbiór objawów związanych z uciskiem nerwu pośrodkowego:

• mrowienie, drętwienie, ból w obrębie kciuka, palca wskazującego oraz połowy palca serdecznego
  • osłabienie mięśni/ zanik mięśniowy
  • nasilenie objawów najczęściej ma miejsce w nocy (w pozycji uniesienia ręki do góry).

Jak wykonać test Phalena?

Pacjent do testowania, znajduje się w swobodnej pozycji siedzącej. Terapeuta poleca pacjentowi, aby wykonał zgięcie dłoniowe nadgarstków, tak by grzbiety dłoni się stykały. Kończyny górne ustawione są w zgięciu w stawach łokciowych oraz ramiennych.
test Phalena jak wykonać

Jest to pozycja maksymalnego zgięcia nadgarstka (około 90 stopni), która wywołuje dużą kompresję nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka.

Pacjent utrzymuje pozycję około kilkunastu-kilkudziesięciu sekund (najczęściej w przedziale 1-2 minuty), czekając na pojawienie się znanych pacjentowi objawów. W literaturze spotkać się można z zaleceniami, iż pozycję należy utrzymywać nawet do 10 minut. Nie jest to zasadne, gdyż w przypadku zaburzeń nerwu pośrodkowego, objawy pojawiają się dużo szybciej. A w sytuacji utrzymania maksymalnej pozycji zgięciowej nadgarstka przez 10 minut, nawet w przypadku zdrowego pacjenta, mogą pojawić się objawy wynikające z długotrwałej kompresji.

Interpretacja wyniku testu Phalena

O dodatnim wyniku testu, mówimy w sytuacji kiedy pozycji zgięciowa nadgarstka wywołuje objawy z kompresji nerwu pośrodkowego, tj. mrowienie, drętwienie czy ból w obrębie palców I-III.

W diagnostyce cieśni nadgarstka, równie istotne jak pojawienie się objawów ucisku nerwu pośrodkowego, jest czas, po którym pojawiają się pierwsze objawy. Jest on wskaźnikiem rezerwy objętościowej kanału nadgarstka (im szybciej pojawiają się objawy, tym mniejsza rezerwa).

Dodatkowe testy potwierdzające lub wykluczające diagnozę

Autor: mgr Katarzyna Kumor, fizjoterapeuta

Brak