Odwrócony test Phalena

Odwrócony test Phalena

Odwrócony test Phalena jest jednym z testów prowokacyjnych, wykorzystywanym do badania cieśni nadgarstka. W trakcie testu dochodzi do zwiększenia nacisku na kanał nadgarstka, co może prowokować objawy wynikające z drażnienia nerwu pośrodkowego (drętwienie, mrowienie, ból dłoni oraz palców I-III).

Cieśń nadgarstka to choroba zaliczana do neuropatii uciskowych, związana z podrażnieniem nerwu pośrodkowego, przebiegającego w kanale nadgarstka.  Zespół cieśni nadgarstka, często towarzyszy różnym chorobom:

• choroby reumatyczne
  • choroby gruczołów wydzielania wewnętrznego
  • występowanie nieprawidłowych struktur w kanale nadgarstka (tłuszczaki, gangliony, kostniaki)

Jedną z częstszych przyczyn prowadzących do powstania cieśni nadgarstka są powtarzające się przeciążenia w obrębie kończyn górnych (drobne prace ręczne, praca przy komputerze, gra na instrumentach muzycznych). Rzadziej cieśń nadgarstka jest konsekwencją urazu (np. Złamanie w obrębie kości nadgarstka).

Cieśń nadgarstka to zbiór objawów związanych z uciskiem nerwu pośrodkowego:

• mrowienie, drętwienie, ból w obrębie kciuka, palca wskazującego oraz połowy palca serdecznego
  • osłabienie mięśni/ zanik mięśniowy
  • nasilenie objawów najczęściej ma miejsce w nocy (w pozycji uniesienia ręki do góry).

Jak wykonać odwrócony test Phalena?

Pacjent do badania znajduje się w pozycji stojącej lub siedzącej z kończynami górnymi zgiętymi w stawach nadgarstkowych (kończyny ułożone jak do modlitwy), z łokciami ustawionymi szeroko.  Pacjent ma za zadanie naciskać dłońmi na siebie i utrzymywać pozycję przez około jednej do dwóch minut.

Interpretacja wyniku odwróconego testu Phalena

O dodatnim wyniku testu mówimy w sytuacji wystąpienia znanych pacjentowi objawów mrowienia, drętwienia czy bólu w obrębie dłoni i palców I-III. Dolegliwości najczęściej pojawiają się dość szybko, po około 10-15 sekundach.

Brak wymienionych wyżej objawów, wskazuje na ujemny wynik testu.

Dodatkowe testy potwierdzające lub wykluczające diagnozę

Autor: mgr Katarzyna Kumor, fizjoterapeuta

Brak