Jak dbać o stawy?

Dolegliwości związane ze stawami to problem wielu osób. Co zrobić, aby utrzymać stawy w dobrej kondycji? Sprawdź!

Zdrowe stawy - dlaczego warto o nie dbać?

Stawy to ruchome połączenia kości, które umożliwiają nam sprawne poruszanie się. W momencie, gdy pojawia się ból stawów, dowiadujemy się, jak ważne jest ich zdrowie i sprawność. Problemy ze stawami mogą znacznie utrudnić nasze codzienne funkcjonowanie. To właśnie dlatego tak ważne jest to, aby w odpowiedni sposób dbać o stawy.

Reumatoidalne zapalenie stawów i inne choroby stawów

Zanim przejdziemy do sposobów dbania o stawy, warto napisać kilka słów o najczęstszych chorobach stawów. Są one dość powszechnym problemem w naszym społeczeństwie, dlatego dobrze jest znać ich cechy charakterystyczne. Do schorzeń stawów możemy zaliczyć:

• Reumatoidalne zapalenie stawów – to przewlekła choroba o podłożu autoimmunologicznym, która częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Objawy związane z reumatoidalnym zapaleniem stawów to bóle stawów, drętwienie kończyn, osłabienie, częste stany podgorączkowe, poranna sztywność stawów, brak apetytu i spadek masy ciała.
  • Choroba zwyrodnieniowa stawów – to jedna z najczęstszych form zaplenia stawów, która dotyka wielu osób na całym świecie i najczęściej dotyczy ludzi po 40. roku życia. Zwyrodnienie stawów powoduje takie objawy jak m.in. ból i sztywność stawów, strzelanie i gorszą ruchliwość stawów oraz ostrogi kostne.
  • Dna moczanowa – to zapalenie stawów, które wywołane jest przez odkładanie się kryształków moczanu sodu. Choroba najczęściej dotyka mężczyzn po 40. roku życia, a do jej objawów należą bóle stawów oraz zaczerwienienie i obrzęk skóry.
  • Reaktywne zapalenie stawów – choroba ujawnia się po wcześniejszym zakażeniu bakteryjnym przewodu pokarmowego (np. salmonellą) lub dróg moczowo-płciowych (np. chlamydią). Objawy choroby to m.in. biegunka, złe samopoczucie, bóle brzucha i gorączka.
  • Łuszczycowe zapalenie stawów – czyli przewlekłe zapalenie stawów, które ma związek z łuszczycą.

Jak dbać o stawy?

Wiemy już, że zdrowe stawy są bardzo ważne w naszym codziennym funkcjonowaniu. Aby zachować ich sprawność na dłużej, należy w odpowiedni sposób o nie dbać. Poniżej przedstawimy kilka ważnych wskazówek, które pomogą Ci zadbać o stawy.

Zadbaj o aktywność fizyczną

Regularna aktywność fizyczna to jeden z podstawowych elementów dbania o zdrowie stawów. Systematyczne ćwiczenia poprawiają krążenie, utrzymują dobrą ruchomość stawów, wzmacniają mięśnie stabilizujące stawy i pobudzają produkcję mazi stawowej. Wszystko to powoduje zmniejszenie uciążliwych dolegliwości bólowych w obrębie stawów. Warto zadbać o zwiększenie aktywności fizycznej i postawić na aktywności, które nie powodują zbyt dużego obciążenia stawów – świetnie sprawdzi się np. pływanie, aqua aerobic, jazda na rowerze, joga, pilates czy nordic walking.

Dieta na zdrowe stawy

Odpowiednio zbilansowana dieta ma duży wpływ na utrzymanie zdrowia i sprawności stawów. Aby zadbać o stawy, musimy dostarczyć naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dieta na zdrowe stawy powinna zawierać takie produkty spożywcze jak między innymi:

• Nabiał – to ważne źródło pełnowartościowego białka, będącego materiałem budulcowym chrząstki stawowej. Nabiał jest też bogaty w wapń, który wraz z fosforem dba o kości i zęby.
  • Orzechy, ryby, olej lniany – produkty te są źródłem kwasów tłuszczowych OMEGA-3 i 6, które mają pozytywny wpływ na układ ruchu. W rybach znajdziemy też witaminę D, która poprawia przyswajanie wapnia oraz działa przeciwzapalnie.
  • Zboża i rośliny strączkowe – dostarczają nam cennego błonnika. Składnik ten pomaga zniwelować nadwagę i otyłość, które są dużym obciążeniem dla stawów.
  • Warzywa i owoce – zawierają antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki uszkadzające tkanki w naszym organizmie.

Utrzymuj prawidłową masę ciała

Kolejnym ważnym elementem dbania o stawy jest utrzymanie prawidłowej masy ciała. Warto pamiętać o tym, że nadmiar tkanki tłuszczowej obciąża nasze stawy. Prowadzi to do osłabienia więzadeł i szybszego zużywania się chrząstki stawowej.

Suplementy na stawy

Aby utrzymać wysoką sprawność stawów, warto sięgnąć po suplementy na stawy. Wybierając preparat na stawy, należy zwrócić szczególną uwagę na jego skład. W suplementach warto szukać przede wszystkim takich składników jak:

• Glukozamina – jest budulcem związków chemicznych, które tworzą chrząstkę stawową.
  • Kolagen – czyli naturalne białko tkanki łącznej wchodzącej w skład mięśni i stawów.
  • Chondroityna – zmniejsza straty w objętości tkanki chrzęstnej oraz hamuje rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów.
  • Witamina C – jest niezbędna do produkcji kolagenu, czyli białka budującego kości i stawy.
  • Kwas hialuronowy – zwiększa ilość płynu stawowego i chroni stawy przed nadmiernym ścieraniem się.
  • Siarka – wspomaga regenerację chrząstki stawowej i stanowi dobrą profilaktykę przed wystąpieniem pierwszych zmian zwyrodnieniowych.
  • Ekstrakty roślinne – warto wybierać suplementy na stawy, w których znajdują się takie składniki jak imbir, żeń-szeń, kurkuma, boswellia serrata, hortensja czy kora białej wierzby.

Brak