Łagodna chondromalacja rzepki - jakie ma objawy, przyczyny i stopnie? Leczenie i rehabilitacja

Dokucza Ci uciążliwy i nieustający ból kolana? Koniecznie zapoznaj się z resztą artykułu. Dowiesz się z niego między innymi, czym jest i jak się objawia chondromalacja rzepki. Poznasz 4-stopniową skalę Outerbridge'a oraz metody i sposoby leczenia nieoperacyjnego tego schorzenia. Co więcej, nauczysz się odpowiedniego postępowania i zapoznasz się z tym, czego nie wolno robić cierpiąc na chondromalację rzepki.

Chondromalacja rzepki - czym jest i jakie daje objawy? Przyczyny

Chcąc zrozumieć czym jest chondromalacja rzepki należy nieco przybliżyć budowę stawu kolanowego. Jest to największy staw w organizmie człowieka a jego budowa jest dość skomplikowana, przez co narażony jest na częste urazy. Składa się między innymi z powierzchni stawowych, łąkotki, więzadeł wewnętrznych i zewnętrznych oraz, spełniającej funkcje ochronne, rzepki.

To mocno obciążany element, którego głównym zadaniem jest ochrona stawu kolanowego. Chondromalacja to schorzenie, które powoduje rozmiękanie i degenerację chrząstki stawowej rzepki, przez co przestaje ona efektywnie spełniać swoje funkcje.

Objawy chondromalacji rzepki są następujące:

• ból występujący najczęściej kiedy zbyt długo przebywamy w pozycji zgięciowej kolana a także ból przy schodzeniu ze schodów, kucaniu, klęczeniu itd.,
  • tak zwane dźwięki stawowe (krepitacje), które słyszymy podczas wykonywania ruchów stawem na przykład charakterystyczne "strzelanie",
  • sztywność kolana i ograniczony zakres ruchomości,
  • osłabienie mięśni w okolicy stawu,
  • możliwy obrzęk oraz zaczerwienienie.

Wśród przyczyn chonodromalacji rzepki możemy wymienić:

• przebyte urazy, kontuzje a także nadmierne nadwyrężanie stawu,
  • dysplastyczność, czyli niepoprawne wykształcenie się powierzchni stawowych,
  • dysbalans mięśniowy okolicy stawu kolanowego,
  • choroby zwyrodnieniowe kolana.

Warto również wspomnieć, że na rozwój chondromalacji ma także wpływ między innymi wiek, płeć, wykonywana praca oraz rodzaj uprawianego sportu - podkreśla lek. Tomasz Grądzki, ortopeda z Warszawy.

chondromalacja rzepki

Stopnie chondromalacji wg skali Outerbridge'a

Chondromalacja rzepki to schorzenie, które może postępować. Do oceny stanu uszkodzenia chrząstki stosowana jest tak zwana skala Outerbridge’a. Możemy wyróżnić 4 stopnie chonodromalacji:

• I stopień – to tak zwana łagodna chondromalacja. Zachodzą powierzchowne zmiany, dochodzi do rozmiękania chrząstki rzepki,
  • II stopień - chrząstka traci gładkość, można zaobserwować pęknięcia jednak obszar uszkodzenia nadal jest dość mały i nie sięga do warstwy podchrzęstnej,
  • III stopień - pęknięcia sięgają już głębiej, a powstające szczeliny osiągają rozmiar przekraczający 1,25 mm jednak nadal nie sięgają do kości podchrzęstnej. Tworzą się ubytki chrzęstne,
  • IV stopień - bardzo głębokie ubytki chrząstki, które sięgają aż do kości. Dochodzi do zdarcia pokrywy chrzęstnej.

Chondromalacja a chondropatia

Warto wspomnieć również o tym, że wiele osób myli pojęcia chondromalacja i chondropatia. Różnica między nimi jest natomiast całkiem prosta. Chondropatia jest ogólną nazwą różnych patologii oraz schorzeń dotyczących chrząstki, jest więc bardziej ogólna. Chondromalacja natomiast to tylko jedna z chorób zaliczanych do spektrum chondropatii.

Jak leczyć chondromalację?

Rozpoczynając leczenie chondromalacji rzepki konieczna jest odpowiednia diagnostyka, którą może zapewnić rezonans magnetyczny i konsultacja z PolecanymOrtopedą.pl. Badanie USG nie jest w tym przypadku tak efektywne, ponieważ ciężko jest dotrzeć do struktur kolana, które muszą być zbadane.

Leczenie schorzenia polega głównie na rehabilitacji i ma charakter zachowawczy. Stosuje się między innymi ograniczanie aktywności, które mogą prowadzić do nasilenia objawów, schładzanie okolic rzepki po każdym (nawet stosunkowo niewielkim) wysiłku fizycznym.

W leczeniu nieoperacyjnym wykorzystywane są także środki przeciwbólowe i zastrzyki z kwasu hialuronowego lub osocza. W niektórych przypadkach, jeżeli długotrwała rehabilitacja nie przynosi pożądanych efektów, konieczna może okazać się operacja.

Aktywności jakich nie wolno wykonywać? Sport

Chondromalacja to specyficzne schorzenie, przy którym lepiej unikać niektórych rodzajów sportu do momentu kiedy nasze stawy wrócą do formy. Możemy do nich zaliczyć chociażby takie aktywności jak: bieganie, bardzo intensywna jazda na rowerze, joga czy siłownia. Nie warto jednak zupełnie rezygnować z ruchu. Wybierajmy zatem ćwiczenia, które nie obciążają zbyt mocno naszych kolan i konsultujmy je z lekarzem.