Domowe sposoby na ból pleców

Domowe sposoby na ból pleców

Dolegliwości bólowe pleców to coraz większy problem, który dotyka ludzi w różnym wieku, zarówno tych starszych jak i młodszych. W większości przypadków na swoje problemy z plecami sami "pracujemy" poprzez codzienne złe nawyki, które prowadzą do powtarzających się przeciążeń struktur kręgosłupa. Zdarza się również, że dolegliwości bólowe są wynikiem urazów czy wypadków komunikacyjnych.
O możliwych przyczynach dolegliwości bólowych pleców, ich charakterystycznych objawach oraz sposobach leczenia, również tych domowych, w dalszej części artykułu.

Dolegliwości bólowe pleców – przyczyny

Dolegliwości bólowe w obrębie pleców różnicujemy ze względu na lokalizację tj. kręgosłup szyjny, piersiowy oraz lędźwiowo-krzyżowy oraz ze względu na ich przyczyny.

W kwestii przyczyn bólu pleców możemy wyróżnić dwa podstawowe mechanizmy:
1. mechanizm urazowy
2. mechanizm przeciążeniowy

Mechanizm urazowy charakteryzuje się nagłym uszkodzeniem struktur okołokręgosłupowych (krążek międzykręgowy, struktury nerwowe, więzadła, mięśnie) w wyniku zadziałania sił zewnętrznych. Uszkodzenia w przebiegu mechanizmu urazowego charakteryzują się dużą i szybko narastającą intensywnością bólu z jednoczesnym ograniczeniem ruchomości. Dodatkowo pojawiać się mogą objawy ze struktur układu nerwowego, najczęściej jako konsekwencja urazu krążka międzykręgowego czy drażnienia opony rdzenia kręgowego i/lub korzeni nerwowych.

Najczęstsze okoliczności urazów

kręgosłup szyjny

• upadki z wysokości
    • poślizgnięcia np. na lodzie/mokrej nawierzchni

kręgosłup piersiowy

• upadki z wysokości
    • dźwignięcie ciężkiego przedmiotu

kręgosłup lędźwiowo-krzyżowy

• dźwignięcie ciężkiego przedmiotu
    • urazy sportowe

Mechanizm przeciążeniowy związany jest z powtarzającymi się obciążeniami, zarówno statycznymi (długotrwałe przebywanie w złej pozycji, brak aktywności fizycznej) jak i dynamicznymi (powtarzane ruchy czy aktywności nawet o niewielkim stopniu przeciążenia, ale wykonywane w sposób nieprawidłowy.

Rodzaje bólów pleców

Bóle pleców możemy podzielić ze względu na czas trwania oraz ich intensywność. I tak wyróżniamy:
• ból ostry
• ból podostry
• ból przewlekły

Największe nasilenie dolegliwości występuje oczywiście w stanie ostrym,. który może utrzymywać się do sześciu tygodni. W tym czasie objawy albo ustępują całkowicie albo ulegają zmniejszeniu i wchodzą w stan podostry, mogący się utrzymywać przez okres kolejnych sześciu tygodni. Dolegliwości bólowe utrzymujące się powyżej dwunastu tygodni określane są już mianem bólu przewlekłego.

Przedstawiony powyżej podział pozwala na podjęcie odpowiednich kroków leczniczych, które obejmują metody zachowawcze (farmakoterapia, rehabilitacja) lub metody operacyjne.

Stany ostre leczone są przede wszystkim w oparciu o farmakoterapię, jeśli wykluczona zostanie konieczność ingerencji chirurgicznej. Farmakoterapia ukierunkowana jest na działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. W zależności od stanu pacjenta stosuje się różne preparaty:

• leki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ) - są to leki dostępne bez recepty,
  • steroidowe leki przeciwzapalne
  • maści o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym
  • plastry przeciwbólowe – zarówno plastry rozgrzewające jak i chłodzące

Szeroki wybór preparatów dostępnych bez recepty, takich jak maści czy różnego rodzaju plastrów znaleźć można tutaj https://www.apo-discounter.pl

Jak sobie pomóc w dolegliwościach bólowych pleców?

Zdecydowanie najlepszym pomysłem w sytuacji pojawienia się ostrego bólu pleców jest konsultacja lekarska i dobór odpowiedniego leczenia.

W sytuacji kiedy nie ma takiej możliwości albo w sytuacji dolegliwości bólowych o mniejszym nasileniu można próbować samodzielnie zwalczyć problem. Wówczas ratunkiem okazać się może farmakoterapia dostępna bez recepty w postaci leków doustnych, maści czy plastrów przeciwbólowych.

Wśród innych domowych sposobów łagodzących dolegliwości bólowe kręgosłupa wymienia się:
zastosowanie ciepła
Dolegliwości bólowe o charakterze przeciążeniowym, przebiegające ze wzmożonym napięciem mięśniowym "lubią" ciepło. Pod wpływem ciepła dochodzi do rozluźnienia, obniżenia napięcia mięśniowego i co za tym idzie zmniejszenia bólu. Stosować można ciepłe kąpiele, gorące okłady, maści i plastry rozgrzewające.
zastosowanie zimna
W przypadku ostrego bólu przebiegającego ze stanem zapalnym zastosowanie znajdują raczej zabiegi chłodzące. Podobnie jak w przypadku leczenia ciepłem, również w przypadku leczenia zimnem zastosowanie znajdują zimne okłady (żelowe okłady, kostki lodu w woreczku) oraz maści i plastry o działaniu chłodzącym.
• pozycje ułożeniowe
Dolegliwości bólowe w ostrym stanie często unieruchamiają pacjentów na kilka - kilkanaście dni, a wszelka aktywność nasila ból. Wówczas warto znaleźć pozycje, w których dolegliwości bólowe ulegają zmniejszeniu. Najczęściej są to pozycje leżące   (pozycja embrionalna na boku, pozycja leżenia na plecach ze zgiętymi nogami na podwyższeniu, pozycja leżenia z podparciem dla głowy).
unikanie ruchów prowokujących dolegliwości bólowe
Ból zawsze ma jakąś przyczynę, bardzo często są to ruchy, które albo w sposób gwałtowny albo regularnie powtarzany prowadzą do przeciążeń/uszkodzeń różnych struktur. W sytuacji pojawienia się dolegliwości bólowych należy unikać ruchów, które prowokują ból, tym bardziej ruchów z obciążeniem zewnętrznym. W wielu przypadkach "groźnymi" ruchami są ruch zgięcia, rotacji oraz kombinacji zgięcia i rotacji.
ćwiczenia/regularna aktywność fizyczna
Dolegliwości bólowe przebiegające ze wzmożonym napięciem mięśniowym dobrze reagują na delikatne ćwiczenia rozciągające. Natomiast w  sytuacjach kiedy ból jest na tyle ostry, że ćwiczenia nasilają dolegliwości, należy wstrzymać się z ich wykonywaniem do czasu wyciszenia bólu. Po ustąpieniu stanu ostrego warto wykonywać profilaktyczne ćwiczenia ukierunkowane na poprawę ruchomości, elastyczności i jednocześnie siły mięśniowej.

Brak