Czym najczęściej spowodowany jest ból w łydce?

Czym najczęściej spowodowany jest ból w łydce?

Ból łydki lub obydwu łydek wydawać się nam może niepozorny, niewinny, w związku z czym wiele osób go bagatelizuje. Często objawy te są lekceważone i tłumaczymy je sobie przemęczeniem, konsekwencją uprawiania sportu albo zmianą diety.

Jednak ból pojawiający się w łydce często ma poważne podłoże zdrowotne i może sugerować groźną chorobę. Na wstępie warto też wspomnieć o tym, że na ból w łydce skarżą się osoby w każdym wieku, w tym także małe dzieci. Warto zatem zaznajomić się a tym, jakie mogą być przyczyny bólu w łydce.

Jakie mogą być przyczyny bólu w łydce?

Pierwszym skojarzeniem związanym w bólem w łydce jest związek z mięśniem albo ścięgnem i faktycznie w wielu przypadkach tak jest. Do tego tematu wrócimy nieco później. Na początku jednak przyjrzyjmy się rzadziej spotykanym przyczynom bólu łydki. Wśród tych przyczyn należy wymienić:

• stan zapalny w organizmie wywołany infekcją wirusową – zazwyczaj wirus grypy – problem ten dotyczyć może dzieci w wieku kilku lat, objawy podobne do grypy czy przeziębienia – podwyższona temperatura, dreszcze, a po kilku dniach pojawia się ból łydek, po upływie około tygodnia nie ma już po tym śladu;
  • zakrzepica żył głębokich – zakrzepowe zapalenie żył – bardzo poważna choroba, wymagająca natychmiastowej konsultacji lekarskiej oraz podjęcia leczenia, ma ona związek z niewydolnością układu krążeniowego, jest dosyć często diagnozowana u osób otyłych i palących papierosy;
  • przewlekła niewydolność żylna – żylaki – dobrze rozpoznane schorzenie wymagające leczenia, często dotyka osób prowadzących stojący i siedzący tryb życia, np. pracowników biurowych, pracowników sklepów, osoby nieaktywne, które spędzają znaczną część dnia przed telewizorem.

Inne przyczyny bólu łydki

Jednak ból łydki nie zawsze ma bezpośredni związek z chorobą. W zdecydowanie największej liczbie przypadków jest on zwykłym objawem przemęczenia. Obserwują go u siebie osoby, które uprawiają sport, a w szczególności bieganie, pływanie oraz jazdę na rowerze. Może to być zatem spowodowane zakwaszeniem mięśni, jak również przetrenowaniem. W takiej sytuacji najlepiej  zrobić sobie kilka dni przerwy, stosować okłady chłodzące i sprawdzać, czy dolegliwość ustąpiła.

Ból łydki może być też spowodowany skurczem mięśnia. W przypadku, gdy się to powtarza regularnie, a zwłaszcza w nocy, dobrze jest sprawdzić poziom magnezu w organizmie. Taki efekt daje zbyt niskie stężenie tego pierwiastka. Może to być związanie z piciem dużej ilości kawy.

Kontuzja mięśniowe – częsta przyczyna bólu łydki

Boląca łydka jest też częstym objawem naciągnięcia, naderwania, a nawet zerwania mięśnia brzuchatego łydki. Jeśli dojdzie do zerwanie tego mięśnia, konieczny może się okazać zabieg operacyjny. Lecz również w przypadku naciągnięcia lub naderwania, należy przedsięwziąć odpowiednie kroki, gdyż oba te urazy mogą niepodziewanie szybko przejść w następne stadium. Zwłaszcza próbując kontynuować uprawianie sportu, czy chcąc „rozchodzić” ból.

Uszkodzenie mięśnia brzuchatego łydki to dosyć powszechna kontuzja, którą często diagnozuje się  zwłaszcza u biegaczy. Szczególnie narażeni są początkujący adepci sportu, którzy zaniedbują rozgrzewkę i nie dbają o właściwą dietę. Kontuzji można się też nabawić w codziennych sytuacjach.  Może to być niefortunny naskok czy poślizgnąć się podczas wchodzenia po schodach.

Więcej na temat przyczyn bólu w łydce ( https://rehabilitacja-arpwave.pl/bol-w-lydce-czym-moze-byc-spowodowany ) przeczytasz na stronie Rehabilitacja-arpwave.pl. Jeżeli podejrzewasz u siebie kontuzję mięśniową, zapraszamy do konsultacji w gabinecie  Rehabilitacji ARPwave w Warszawie i Konstancinie.

Brak