Jaki plaster rozgrzewający na plecy wybrać w przypadku kontuzji lub nadwyrężenia?

Rynek farmaceutyczny rozrasta się wychodząc na przeciw potrzebom klientów. W związku z rosnącym problemem, jakim są wszelkiego rodzaju dolegliwości bólowe aparatu ruchu, a zwłaszcza kręgosłupa, pojawia się coraz preparatów o działaniu przeciwbólowym. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się doustne leki o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Jednak ich stosowanie nie pozostaje obojętne dla organizmu człowieka, zwłaszcza przewodu pokarmowego. Dlatego też szukając alternatywy dla tabletek, pacjenci coraz częściej sięgają po plastry rozgrzewające o działaniu przeciwbólowym. Na rynku dostępne są różnego rodzaju plastry, zarówno rozgrzewające jak i chłodzące, a także plastry z zawartością czynnych substancji o działaniu przeciwbólowym. O działaniu plastrów rozgrzewających, możliwościach ich stosowania oraz rodzajach, w dalszej części artykułu.

Lecznicze działanie ciepła

Ciepło w medycynie wykorzystywane jest od wielu lat, więc nikogo chyba nie trzeba przekonywać o słuszności tej metody.

Miejscowe działanie ciepła powoduje wzrost temperatury tkanek podskórnych, co wpływa na poszerzenie naczyń krwionośnych i idąc dalej na pobudzenie krążenia krwi i jej szybszego dopływu i zaopatrzenia narządów wewnętrznych organizmu.

Stosowanie ciepła charakteryzuje się przede wszystkim działaniem:
• przeciwbólowym
• obniżającym napięcie mięśniowe
• pobudzającym krążenie
• poprawiającym elastyczność tkanki kolagenowej
• poprawiającym trofikę tkanek

Plastry rozgrzewające – zastosowanie

Plastry rozgrzewające znajdują zastosowanie przede wszystkim w bólach o charakterze miejscowym:

• bóle mięśniowe
  • bóle stawowe
  • bóle reumatyczne

Zdecydowanie najczęściej wykorzystywane są w leczeniu dolegliwości bólowych zlokalizowanych obrębie pleców (najczęściej kręgosłup lędźwiowo-krzyżowy i kręgosłup szyjny), a także w obrębie stawów kończyn (stawy kolanowe, biodrowe czy barkowe).

Plastry rozgrzewające – rodzaje

Rynek farmaceutyczny oferuje szeroką gammę produktów, które najogólniej możemy podzielić na plastry suche oraz plastry hydrożelowe. Inny podział różnicuje plastry ze względu na ich zawartość, i tak możemy wyróżnić plastry z aktywnymi substancjami wywołującymi efekt cieplny, plastry z zawartością składników o działaniu przeciwbólowym oraz plastry rozgrzewające bez substancji czynnych.

Zarówno plastry suche jak i plastry hydrożelowe zawierają w swoim składzie czynne substancje, takie jak kapsaicyna, kamfora czy salicylan glikolu. Substancje te powodują miejscowe przegrzanie tkanek oraz zwiększone ukrwienie w miejscu aplikacji, a także prowadzą do wyciszenia czuciowych receptorów bólowych. Pomimo podobnego składu, plastry suche i hydrożelowe różnią się strukturą. Plastry suche budową są zbliżone do zwykłych plastrów opatrunkowych, natomiast plastry hydrożelowe są nieco grubsze, gdyż wewnątrz zawierają żel, w którym rozpuszczone są czynne substancje. Na korzyść plastrów hydrożelowych przemawia fakt ich bardzo dobrego przylegania do skóry z jednoczesną dobrą wentylacją. Czego, w przypadku wentylacji, niestety nie można powiedzieć o plastrach suchych – dość częstym problemem są różnego rodzaju podrażnienia skórne.

Bardzo dobrym wyborem dla osób o wrażliwej skórze bądź dla alergików są plastry bez czynnych substancji, których mechanizm działania opiera się na reakcjach fizykochemicznych. Plastry w swoim składzie zawierają sproszkowane żelazo lub węgiel, które w reakcji z tlenem wydzielają ciepło.

Ostatnią grupą są plastry rozgrzewające przeciwbólowe, które w swoim składzie zawierają czynne substancje lecznicze. Są to najczęściej diclofenak, ibuprofen czy paracetamol, zaliczane do grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych, które poza efektem termicznym, charakteryzują się również działaniem przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Znajdują one bardzo często zastosowanie w leczeniu dolegliwości bólowych pleców.

Przeciwwskazania do stosowania plastrów rozgrzewających

Rozgrzewające plastry przeciwbólowe pomimo wielu zalet, nie mogą być użytkowane przez wszystkich. Związane jest to z reakcjami alergicznymi na pewne substancje, a także z aktualnym stanem pacjenta.

Plastrów rozgrzewających nie można stosować przede wszystkim:

• na skórę podrażnioną
  • na skórę z przerwaną ciągłością (nawet z drobnymi, powierzchownymi ranami)
  • na tkanki z wylewami podskórnymi
  • na tkanki opuchnięte
  • na tkanki bezpośrednio po urazach

Wymienione powyżej przeciwwskazania związane są z ciepłem wydzielanym przez plaster. W przypadku świeżych urazów, obrzęków czy ran, w wyniku wydzielania ciepła może dojść do nasilenia stanu zapalnego, a co za tym idzie nasilenia dolegliwości bólowych.

W przypadku świeżych urazów przebiegających ze stanem zapalnym, zdecydowanie lepszym wyborem są zimne okłady bądź plastry chłodzące. Dopiero po wyciszeniu stanu zapalnego można stosować przeciwbólowe plastry rozgrzewające.

Kolejną ważną grupą przeciwwskazań są wszelkiego rodzaju zaburzenia krążenia oraz zaburzenia czucia.

W związku z tym iż większość plastrów rozgrzewających w swoim składzie zawiera czynne substancje lecznicze, zawsze należy zapoznać się ze składem aby wykluczyć ewentualne reakcje alergiczne.

Brak