Jak zadbać o staw skroniowo-żuchwowy? 6 porad

Jak zadbać o staw skroniowo-żuchwowy? 6 porad

Staw skroniowo-żuchwowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych stawów w naszym organizmie, odpowiada za prawidłowe ruchy żuchwy. W jego pracę włączone są także mięśnie odpowiadające za żucie, gryzienie, mówienie i śpiewanie.

Staw skroniowo-żuchwowy - dysfunkcje

Nieodpowiednia praca stawu skroniowo-żuchwowego, ograniczony zakres ruchu żuchwy przekłada się na wzmożone napięcie sąsiadujących mięśni, co negatywnie wpływa na emisje głosu. Nie należy lekceważyć bólu i różnych dziwnych objawów, takich jak klikanie, tarcie, trzaski, przeskakiwanie  i ograniczonych ruchów żuchwy. Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego mogą prowadzić w konsekwencji do bólów zębów, zawrotów głowy, pogorszenia ostrości wzroku czy zapalenia dziąseł. Z ograniczeniem stawu skroniowo-żuchwowego związane jest występowanie bruksizmu, czyli mimowolne zaciskanie zębów oraz zgrzytanie zębami. Do nieprawidłowej pracy stawu skroniowo-żuchwowego może prowadzić:

• nieprawidłowy zgryz lub ubytki zębów, nierównomierne rozłożenie zębów prowadzi do zaburzeń równowagi pracy mięśni,
  • złe nawyki, częste żucie gumy do żucia, ssanie kciuka, obgryzanie paznokci, wysuwanie żuchwy do przodu czy też spanie wyłącznie na jednym boku,
  • stres psychiczny lub fizyczny, zaciskanie ust jest wyćwiczonym sposobem na niewyrażanie negatywnych emocji.

Trzeba pamiętać, że zdrowie jamy ustnej związane jest z prawidłowym szczotkowaniem odpowiednią szczoteczką, np. Oral B-iO i pastą z fluorem.

Diagnostyka dysfunkcji stawu skroniowo-żuchwowego

Dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego powinien zdiagnozować stomatolog. Przed postawieniem diagnozy lekarz może zlecić panoramiczne badanie RTG, które wykluczy bądź wykryje poważny problem ze stawem. Dbaniem o zdrowie stawu skokowego jest również regularne czyszczenie i leczenie zębów u dentysty, ból żuchwy nie zawsze jest spowodowany nadwyrężeniem. Odpowiednio dobrana i często używana szczoteczka soniczna zapobiega powstawaniu stanów zapalnych w jamie ustnej, co również przyczynia się do problemów w pracy stawu skroniowo-żuchwowego.

Rozluźnienie stawu skroniowo-żuchwowego - 6 sposobów

• Należy dbać o to, aby nadmiernie nie poruszać żuchwą, nie ziewać szeroko i nie żuć gumy.
  • Należy jeść miękkie pokarmy i unikać dużych kęsów wielowarstwowych kanapek.
  • Mówienie bezsensownych słów podczas żucia, np. munanmonga, kilkalmonga sprzyja rozluźnieniu mięśni ust, gardła i żuchwy.
  • Spontaniczna konwersacja podczas żucia, opowiadanie, czytanie zdań albo liczenie w trakcie żucia.
  • Korzystanie z technik redukujących stres.
  • Stosowanie delikatnych ćwiczeń rozluźniających zaleconych przez fizjoterapeutę lub dentystę.

Zastosowanie szyny na indywidualne zamówienie może zapobiegać ścieraniu się zębów podczas snu, ale nie eliminuje mimowolnego zaciskania i zgrzytania zębami. Ćwiczenia na rozluźnienie stawu skroniowo-żuchwowego podczas mówienia i żucia są jednymi z najstarszych, ale w dalszym ciągu skutecznymi sposobami na rozluźnienie stawu.

Bóle i dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego mogą znacznie obniżyć komfort życia i samopoczucie, najlepszym rozwiązaniem jest walka z niewłaściwymi nawykami. Dbanie o higienę jamy ustnej jest oczywiście sprawą nadrzędną, stosowana do czyszczenia zębów szczoteczka elektryczna jest na pewno lepszym rozwiązaniem niż tradycyjna. Jedynie troska i dbałość o wszystkie elementy wpływające na odpowiednią pracę stawu skroniowo-żuchwowego może zapewnić zdrowie i dobre samopoczucie.