Ból gardła u dziecka - jak sobie z nim radzić bez antybiotyku?

Ból gardła u dziecka - jak sobie z nim radzić bez antybiotyku?

Ból gardła u dziecka jest częstym objawem infekcji o charakterze wirusowym. A te mogą pojawiać się u najmłodszych nawet kilka razy w ciągu roku. Kiedy mamy do czynienia z chorobą wywołaną przez wirusy, wówczas leczy się ją wyłącznie objawowo. W przeciwieństwie do leczonych antybiotykami zakażeń bakteryjnych, na wirusowe zapalenie gardła i migdałków, przeziębienie czy grypę wciąż nie ma skutecznego leku przyczynowego. Toteż przy ,,wirusówkach” pozostaje jedynie łagodzenie ich męczących symptomów. Na szczęście dziś istnieje kilka sprawdzonych sposobów, aby bez antybiotyku skutecznie zniwelować ból gardła u dziecka!

Co może być przyczyną bólu gardła u dziecka?

Ból gardła u dziecka może wskazywać na wiele różnych chorób. Najczęściej jest to wynik działania wirusów, odpowiedzialnych za rozwinięcie się w małym organizmie zwykłego przeziębienia lub zapalenia błony śluzowej gardła i migdałków podniebiennych. Jednak zdarza się i tak, że bolące gardło może towarzyszyć również poważniejszych chorobom, jak na przykład grypa.

Kiedy pojawia się przekraczająca 38 stopni C gorączka i ból gardła u dziecka, a maluch jest wyraźnie osłabiony, można podejrzewać, że doszło do zarażenia wirusem grypy lub paragrypy.

Natomiast, gdy ból gardła u dziecka współwystępuje z innymi objawami ze strony górnych dróg oddechowych: kaszlem, chrypką, nieżytem nosa, katarem, zaczerwienieniem spojówek itp, cechuje się umiarkowanym nasileniem i nie przebiega wraz z wysoką gorączką, wówczas najprawdopodobniej doszło do infekcji wywołanej rhino-, adeno-, entero- lub koronowirusami, czyli do przeziębienia, zapalenia zatok przynosowych bądź anginy.

Ponadto niejednokrotnie, szczególnie w dzisiejszych czasach, ból gardła u dziecka może być oznaką alergii. W wyniku drażniącego wpływu alergenów (najczęściej pokarmowych i powietrznych) na błonę śluzową gardła, dochodzi do jej obrzęku i zaczerwienienia, czego wynikiem jest właśnie drapiące, łaskoczące czy po prostu bolące gardło.

Jak leczyć ból gardła u dziecka?

Aby skutecznie zniwelować ból gardła u dziecka, w pierwszej kolejności należy ustalić przyczynę tej dolegliwości. Określenie wirusowego czy też bakteryjnego podłoża choroby decyduje o dalszym sposobie leczenia. Choroby wirusowe, takie jak przeziębienie, grypa, angina wirusowa, zapalenie zatok, muszą przejść samoistnie. Leczy się je wyłącznie objawowo, gdyż dotychczas nie odnaleziono leku skutecznie zwalczającego wirusy. Inaczej jest z zakażeniami bakteryjnymi, które są bardzo wrażliwe na działanie antybiotyków, czego przykładem jest szczep bakterii paciorkowca typu A w 100% wrażliwy na penicylinę - lek pierwszego rzutu w leczeniu anginy ropnej (paciorkowcowej). Tak więc leczenie bólu gardła u dziecka powinno rozpocząć się od wizyty u pediatry i prawidłowego rozpoznania choroby.

Co podać na ból gardła u dziecka?

W dzisiejszej ofercie farmaceutycznej dostępnych jest wiele leków bez recepty, mogących zniwelować ból gardła u dziecka. Dobierając odpowiednie preparaty, należy zwrócić uwagę na to, aby ich rodzaj i sposób podawania ściśle odpowiadały typowi i lokalizacji powstałych w jamie ustnej maluszka zmian chorobowych.

l Pastylki do ssania, mieszając się ze śliną, doskonale niwelują obrzęk i zaczerwienienie migdałków. Ponieważ działają antyseptycznie, przeciwzapalnie i przeciwbólowo, nie tylko przynoszą ulgę w bólu, lecz także chronią przed dalszym rozwojem choroby. Tabletki do ssania nie są jednak zalecane dzieciom poniżej 3 roku życia. Alternatywą dla maluchów w wieku żłobkowym mogą być lizaki na ból gardła u dzieci, aczkolwiek lepiej podawać je pod nadzorem rodziców.

l Aerozol, dla dzieci jest szczególnie skuteczny w niwelowaniu lokalnych zmian chorobowych. Precyzyjna aplikacja sprayu umożliwia miejscowe znieczulenie, a zawarta w nim benzydamina pozwoli na szybszą regenerację uszkodzonej błony śluzowej gardła..

l Syrop na ból gardła dla dziecka, na przykład z porostu islandzkiego, powlekając ściany błony śluzowej gardła, koi niczym balsam. Nie tylko nawilża, lecz także wykazuje działanie łagodzące, przyczyniając się do zmniejszenia dolegliwości bólowych. Płynna konsystencja syropu jest łatwa do połknięcia, tak więc może być zażywana już przez dzieci powyżej 1 roku życia.

Jakie są domowe sposoby na ból gardła u dziecka?

Domowe sposoby na zapalenie gardła u dziecka połączone z leczeniem farmaceutycznym z pewnością są w stanie przynieść same korzyści. Dzięki nim możliwe jest nie tylko złagodzenie objawów, lecz także ogólna poprawa stanu zdrowia chorego maluszka.

l Płukanki. Jest wiele sposobów mówiących, czym płukać bolące gardło. Dla przedszkolaków najlepiej sprawdzą się ziołowe napary z szałwii, rumianku i majeranku lub sok z buraków, a dla starszych gotowe roztwory dostępne w aptekach.

l Inhalacje. Można je stosować nawet u najmłodszych dzieci. Nebulizacja na ból gardła powinna być wykonana z soli fizjologicznej lub hipertonicznej, roztworu z kwasem hialuronowym lub olejków eterycznych.

l Nawadnianie. Przy zwalczaniu infekcji należy zadbać, aby dziecko przyjmowało dużą ilość płynów, szczególnie ciepłych. Dlatego przy grypie i przeziębieniu zaleca się picie herbaty z cytryną bądź naparu imbirowego z miodem. Ciepły napój, pomijając już prozdrowotne właściwości jego składników, rozrzedza zalegającą wydzielinę i ułatwia jej spływanie, co często jest przyczyną bólu gardła.

Brak