6 skutecznych sposobów na bóle mięśni i stawów. Od diagnozy do łagodzenia bólów mięśniowo-stawowych

Ból kolan przy wchodzenia po schodach, nieprzyjemne kłucie w nadgarstku podczas zginania czy odczuwalny dyskomfort w biodrze w trakcie treningu — bóle mięśni i stawów dotykają coraz więcej osób. Mogą pojawić się zarówno w przebiegu poważniejszych chorób, jak i w wyniku urazów mechanicznych. Bez względu na źródło problemów, aby cieszyć się dobrą sprawnością i odzyskać pełen komfort, musisz odpowiednio szybko zareagować. W jaki sposób możesz zwalczyć bolesność stawów oraz mięśni?

Stawy — dlaczego bolą

Stawy są częścią układu ruchu. Odgrywają znaczącą rolę w utrzymaniu stabilnej postawy ciała i wykonywaniu ruchów — bez nich niemożliwa, byłaby tak podstawowa czynność, jaką jest chodzenie. Ze względu na pełnione funkcje, stawy narażone są na częste przeciążenia, urazy a także choroby zwyrodnieniowe. Więcej na temat problemów stawowych dowiesz się z artykułu: „Bóle stawów, co jest ich przyczyną i jak możemy sobie pomóc?".

1. Ciepłe i zimne okłady

W zwalczaniu bolesności stawów nieocenione są zimne i ciepłe okłady. Pierwsze sprawdzą się w sytuacji, gdy dolegliwościom towarzyszy stan zapalny — owinięte ściereczką kostki lodu przyniosą ulgę i pomogą zmniejszyć obrzęk. Natomiast przyłożenie ciepłego kompresu, np. w postaci termoforu czy ogrzanego okładu, spowoduje lepsze ukrwienie tkanek, a tym samym zmniejszenie bólu.

2. Suplementy i leki na stawy

Dolegliwości stawowo-mięśniowe pomagają zredukować także specjalne preparaty. Na miejsca objęte stanem zapalny warto stosować dostępne w aptekach żele i maści. Ulgę przyniosą również silnie rozgrzewające plastry. W celach profilaktycznych zaleca się natomiast odpowiednie suplementy. Aby ich przyjmowanie przyniosło zamierzony efekt, w składzie powinna znaleźć się przede wszystkim glukozamina, która naturalnie buduje tkankę chrząstną oraz odpowiednia dawka kolagenu czy kwasu hialuronowego. Szeroka oferta leków bez recepty oraz suplementów na stawy i mięśnie znajduje się na stronie wapteka.pl

3. Nieoceniona rola diety

Nie bez znaczenia jest również właściwa dieta. Obecne w jedzeniu składniki odżywcze są niezbędne dla utrzymania zdrowia i kondycji stawów. Istnieje grupa produktów, które odgrywają szczególną rolę w zapobieganiu stanom zapalnym, a nawet ich leczeniu. Warto, aby na talerzu znalazł się dobrej jakości nabiał, pełnoziarniste pieczywo, źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych w postaci ryb czy oliwy, a także przyprawy słynące ze swoich przeciwzapalnych właściwości, jak np. imbir.

4. Odpoczynek

Problemy stawowo-mięśniowe często są wynikiem ich nadmiernego obciążenia, np. poprzez zbyt intensywny wysiłek, dlatego dobrym rozwiązaniem jest po prostu odpoczynek. Umożliwi to regenerację uszkodzonych struktur stawowych i znacznie przyspieszy powrót do pełnej sprawności.

5. Umiarkowana aktywność fizyczna

U jednych osób sprawdzi się odpoczynek, u innych aktywność fizyczna, ale co najważniejsze — umiarkowana i za zgodą lekarza. Odpowiednia dawka ćwiczeń, chociażby jazdy na rowerze czy pływania, pozwoli rozruszać zesztywniałe stawy i jednocześnie wpłynie na ich odżywienie.

6. Pomoc fizjoterapeuty

W zwalczaniu dolegliwości stawowych pomocna może okazać się rehabilitacja. W gabinetach fizjoterapeutycznych powszechnie stosowane są zabiegi z wykorzystaniem prądu, leczniczych właściwości światła czy wody. Specjalista może także zalecić specjalne ćwiczenia, które przyczynią się do utrzymania odpowiedniego zakresu ruchu w stawie, poprawią stabilizację oraz siłę mięśni.

Zdrowe stawy wolne od bólu

Nieprzyjemne dolegliwości w obrębie stawów znacząco obniżają komfort życia i mogą prowadzić do poważniejszych problemów, dlatego trzeba im aktywnie przeciwdziałać. Pomocne przy tym będą specjalne leki, kompresy, dieta oraz odpowiednia aktywność fizyczna.

Brak