Test Thomsona

Test Thomsona

Jeden z testów funkcjonalnych służących do potwierdzenia bądź wykluczenia obecności zespołu bolesności bocznego przedziału stawu łokciowego, tzw. łokcia tenisisty.

Test Thomsona jest testem prowokacyjnym, który poprzez wymuszenie napięcia mięśniowego badanej grupy, może prowokować dolegliwości bólowe w obrębie nadkłykcia bocznego, bądź na przebiegu mięśni prostowników nadgarstka.

Jak wykonać test Thomsona?

Pacjent do testowania znajduje się w pozycji stojącej. Terapeuta chwyta za kończynę górną w okolicy nadgarstka.

Pozycja kończyny górnej do badania:

• staw ramienny zgięty do 90 stopni
  • staw łokciowy wyprostowany
  • lekki wyprost nadgarstka
  • dłoń zaciśnięta w pięść

Terapeuta jedną ręką stabilizuje nadgarstek od strony dłoniowej, natomiast drugą ręką obejmuje zaciśniętą w pięść dłoń pacjenta.  W tej pozycji terapeuta prosi o oporowanie (tj. przeciwdziałanie) ruchu, co oznacza:

• pacjent próbuje zginać rękę grzbietowo przeciwko oporowi terapeuty
  • terapeuta próbuje zginać rękę pacjenta dłoniowo przeciwko oporowi pacjenta

Interpretacja wyniku testu Thomsona

O pozytywnym wyniku testu mówimy w sytuacji pojawienia się dolegliwości bólowych w trakcie napięcia mięśniowego. Dolegliwości mogą pojawiać się zarówno w obrębie nadkłykcia bocznego kości ramiennej jak i na przebiegu mięśni prostowników nadgarstka tj. boczno-grzbietowa strona przedramienia.

Test ma wynik negatywny, w sytuacji kiedy napięcie mięśni prostowników nadgarstka, nie prowokuje żadnych dolegliwości bólowych.

Dodatkowe testy potwierdzające lub wykluczające diagnozę

-Test Cozena
-Test Milla