Test Cozena

Test Cozena

Test Cozena jest jednym z testów funkcjonalnych dla stawu łokciowego, wykorzystywany do oceny bocznego przedziału stawu łokciowego. Jako test prowokacyjny, pozwala na wywołanie dolegliwości bólowych w obrębie nadkłykcia bocznego, wskazujące na zaburzenia w obrębie mięśni prostowników nadgarstka, potocznie określanego tzw. łokciem tenisisty.

Jak wykonać test Cozena?

Do testowania pacjent znajduje się w swobodnej pozycji siedzącej, z kończyną górną na stole.
Kończyna górna ustawiona jest w lekkim zgięciu w stawie łokciowym, a terapeuta jedną ręką stabilizuje kończynę w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Następnie pacjent samodzielnie wykonuje nawrócenie przedramienia. Kolejnym krokiem jest zaciśnięcie dłoni w pięść i przywiedzenie dopromieniowe. Pozycja ta ustawia mięsień prostownik promieniowy krótki nadgarstka oraz mięsień prostownik promieniowy długi nadgarstka w pozycji maksymalnego rozciągnięcia.

Terapeuta drugą rękę układa na grzbietowej powierzchni dłoni pacjenta i oporuje (przeciwdziała) ruch do zgięcia grzbietowego dłoni.

Interpretacja wyniku testu Cozena

O pozytywnym wyniku testu świadczy pojawienie się dolegliwości bólowych zlokalizowanych w obrębie nadkłykcia bocznego kości ramiennej bądź bólu na przebiegu mięśni prostowników nadgarstka (boczno-grzbietowa powierzchnia przedramienia).

O ujemnym wyniku testu mówimy w sytuacji, kiedy napięcie mięśniowe nie wywołuje żadnej reakcji bólowej.

Dodatkowe testy różnicujące potwierdzające lub wykluczające diagnozę

Autor: mgr Katarzyna Kumor, fizjoterapeuta

Brak