Jak zniwelować ten okropny ból?

Jak zniwelować ten okropny ból?

Nieprzyjemne uczucie towarzyszące nam z różnych powodów niejednokrotnie destabilizuje w danym momencie nasze życie. Jedni radzą sobie z nim poprzez odczekanie, inni próbują domowych sposobów, a są jeszcze tacy, którzy wolą polegać na lekarstwach. Która metoda pozwoli szybko zniwelować uporczywy ból?

Najmniej pożądane doznanie

Nasz organizm miewa momenty lepsze i gorsze. Do tych drugich z pewnością możemy zaliczyć wszelkie stany bólowe. Nie muszą być silne, by sprawić, że tracimy werwę do życia. Nawet lekko boląca głowa sprawia, że wielu z nas nie potrafi normalnie funkcjonować. Temat ten od wielu lat jest przedmiotem badań na szeroką skalę. Nic dziwnego, skoro każdy z nas w tym nieprzyjemnym momencie marzy tylko o jednym – zniwelowaniu uporczywego stanu.

Nie należy zapominać, że ból co do zasady jest uczuciem subiektywnym. Jedni odczuwają go znacznie wcześniej od większości z nas. Są jeszcze tacy ludzie, u których granica odczuwania tego stanu jest dość mocno oddalona. Bardzo rzadko u ludzi pojawiają się zaburzenia w działaniu układu nerwowego powodujące zupełne nieodczuwanie bólu. Jednakże nie jest to powód do radości, albowiem stanowi to zagrożenie dla ludzkiego zdrowia i życia. Dla przykładu zdrowa osoba w porę dostanie bodziec, kiedy się oparzy, żeby móc zareagować i gdyby tak się nie stało, to skutki działania wysokiej temperatury na skórę mogą być przecież opłakane.

Ucieczka od bólu jest naturalnym krokiem, ponieważ nikt nie jest w stanie nieustannie się z nim borykać i bez przeszkód funkcjonować, gdzie nie brak zobowiązań pracowniczych czy też rodzinnych. Bywa, że ustąpi on sam po jakiś czasie, ale czy cierpienie ma jakikolwiek sens? Z pewnością nie, ponieważ każdemu z nas odbiera możliwość czerpania przyjemności z życia.

Substancja o zbawiennym działaniu

Poszukiwanie antidotum mogącego ukoić nieprzyjemny ból trwało wiele lat. Na różne sposoby próbowano eksperymentować z wszelkimi dostępnymi środkami w nadziei, że któryś spośród nich okaże się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Przełom w tej kwestii nastąpił stosunkowo niedawno, bo dopiero w XIX stuleciu. Przyczyniły się do tego prace w warunkach laboratoryjnych.

Badania naukowe od zawsze były najlepszą metodą zweryfikowania działania wybranych substancji. Nie inaczej było w przypadku środków przeciwbólowych. O zbawiennym działaniu salicylanów zawartych w wierzbie i w innych roślinach wiadomo było już od III wieku naszej ery. Musiało upłynąć jednak kilkanaście wieków, żeby poświęcić tej materii więcej czasu. Przełom w tej sprawie nastąpił, kiedy angielski kapelan Edward Stone opublikował podczas zebrania Towarzystwa Królewskiego swoje spostrzeżenia na temat skuteczności leczenia febry za pomocą wyciągu z kory wierzby. W kolejnym stuleciu, czyli w epoce intensywnego rozwoju chemii organicznej skupiono się między innymi na tym, by otrzymać kwas salicylowy w warunkach laboratoryjnych na potrzeby medyczne. Ostatecznie tym, któremu udała się ta sztuka był niemiecki chemik Felix Hoffmann. Zatrudniony wówczas w firmie Friedrich Bayer & Co. przyczynił się w znaczny sposób do powstania leku znanego pod nazwą aspiryna. W niedługim czasie zyskał on ogromną popularność, bo jego działanie okazało się zbawiennie nie tylko w samym neutralizowaniu bólu.

Różne postacie, ta sama skuteczność

Rzeczony kwas acetylosalicylowy okazał się nie tylko skuteczny w eliminowaniu bólu, ale także gorączki oraz stanów zapalnych. Udowodniono ponadto, że niewielkie dawki tej substancji stosowane są przy w profilaktyce udarów mózgu i zawałów serca. Według Światowej Organizacji Zdrowia kwas acetylosalicylowy jest jednym z najlepszych środków wspomagających leczenie bólu o lekkiej i umiarkowanej postaci u pacjentów dotkniętych chorobami nowotworowymi.

Rynek medykamentów bez recepty jest dziś na tyle duży, że bez trudu farmaceuta w pobliskiej aptece będzie w stanie doradzić nam odpowiedni lek. Jednym z tego typu specyfików przeznaczonych w głównej mierze do eliminowania bólu, jest alka seltzer. Także i ten lek zawiera kwasa acetylosalicylowy. Odpowiednio wzbogacony cytrynianem sodu alkalizuje nadmiar kwasu solnego w żołądku, czyniąc tym samym osłonę ochronną. Szczegółowe informacje na temat składu i działania tego specyfiku można znaleźć tutaj: http://www.consumerhealth.bayer.com.pl/pl/bol/alka-seltzer/. W przeciwieństwie do wielu innych leków w postaci stałej alka seltzer dostępny jest w łatwo przyswajalnej postaci tabletek musujących. Jego działanie odczuwalne jest już po około 10-20 minut od momentu przyjęcia. O tym, jak często dozować lek w sytuacji wciąż utrzymującego się bólu można dowiedzieć się z dołączonej ulotki informacyjnej.

Zwalczenie często borykającego nas stanu może odbywać się przy użyciu różnych metod, jednak żadna z nich nie będzie tak skuteczna, jak sięgnięcie po odpowiednie lekarstwo. W przypadku bólu o różnym nasileniu możemy rozważyć przyjmowanie środków z zawartością kwasu acetylosalicylowego, dostępnych w aptekach bez recepty. Być może właśnie to przyniesie nam upragnione od dawna ukojenie i pozwoli normalnie funkcjonować.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!