Jak prawidłowo siedzieć przed komputerem?

Jak prawidłowo siedzieć przed komputerem?

Bolące plecy, sztywny kark – tego rodzaju dolegliwości spotyka się coraz częściej. Nic w tym dziwnego, skoro prowadzimy siedzący tryb życia. Problem jest szczególnie mocny w przypadku osób pracujących na siedząco – po kilku godzinach przebywania w nienaturalnej pozycji ciało po prostu daje o sobie znać. Sprawdź, w jaki sposób można temu zapobiegać.

Prawidłowa postawa

Zacznijmy od sprawy elementarnej – jaką właściwie powinno się przybrać postawę siedząc przez wiele godzin przed komputerem? Jeżeli będzie to krzesło (a wcale być nie musi, o czym napiszemy dalej), powinno się ustawić stopy płasko na ziemi, natomiast kolana trzymać w pozycji zgiętej mniej-więcej pod kątem prostym.


Takie ułożenie nóg ułatwia utrzymanie prawidłowej pozycji pleców. A jak same plecy ustawić? Oczywiście prosto (choć, co ciekawe niekoniecznie w pionie, dopóki tułów będzie prosty, dopuszczalne jest lekkie odchylenie do przodu lub w tył), z wyprostowaną szyją (ta już zdecydowanie pionowo) i – o czym już nie każdy pamięta – z lekko cofniętymi barkami i odciągniętymi do tył łopatkami. Ale uwaga – w przypadku odchylenia w przód kąt ugięcia nóg powinien maleć,a przy odchyleniu lekko wzrastać.

Gdy ciągle zginasz plecy...

Teoria sobie, a życie sobie. Można wiele pisać o prawidłowym ułożeniu pleców, ale po kilku godzinach, gdy myśli się głównie o pracy, zwykle wygrywają odruchy i człowiek tak czy inaczej albo zaczyna się garbić, albo odchylać. Na szczęście z pomocą przychodzą specjalne nakładki na krzesła, dzięki którym plecy i lędźwie znajdują oparcie w sposób ułatwiający długie utrzymanie ich w prawidłowym ułożeniu, z jednoczesnym odciążeniem samego kręgosłupa.


W ramach prawidłowego korzystania z podkładek plecy i lędźwie powinny całkowicie do nich przylegać, zaś one same powinny być stabilnie przymocowane do oparcia krzesła. Z tego ostatniego powodu już na etapie zakupu należy wybrać model pasujący do używanego przez Ciebie siedziska, co na szczęście nie jest problemem – w specjalistycznych sklepach zwykle dostępne jest wiele wariantów nakładek (my sprawdzaliśmy na www.biuronimo.pl ).

Co ze stopami?

Plecy to jedno, ale stopy również odruchowo wędrują – a wraz z nimi zmienia się ułożenie całego ciała. Prostym i efektywnym sposobem na uniknięcie tego problemu jest stosowanie podnóżków, dzięki którym łatwiej utrzymać je w znacznie mniejszym obrębie.

Wstawaj!

O tym nigdy nie wolno zapominać. Nawet przy prawidłowo dobranym krześle warto co jakiś czas rozluźnij mięśnie pleców. Raz na godzinę lub dwie wstań i przespaceruj się przez kilka minut po biurze. Odpoczną przy tym nie tylko plecy, ale i umysł, który pracuje zdecydowanie efektywniej, gdy dasz mu moment odpoczynku.

Nie zapominaj o oczach

Choć piszemy głównie o ułożeniu pleców, karku i nóg, .warto pamiętać także o wzroku. Ustawiaj monitor tym dalej od siebie, im jest większy. Nie do przesady, żeby nie musieć się do niego nachylać, ale jednocześnie wystarczająco, by nie zasłaniał przestrzeni za nim. Tak, by wygodnie można było co jakiś czas skierować oczy na obiekty znajdujące się w innej odległości.

Alternatywy dla krzeseł

Wspomnieliśmy na początku, że krzesła nie są jedynym możliwym siedziskiem. Alternatywę stanowią klęczniki, na których nogi ustawiane są w pozycji półklęczącej i w których przypadku łatwiej utrzymać wyprostowane plecy. Mają one jednak i wady – bardziej obciążają kolana i… niekoniecznie pasują do stylu biurowego. Warto z nich korzystać w domu na zmianę z ergonomicznym krzesłem z nakładką (choć niekoniecznie zamiast), natomiast w pracy pozostaje stosowanie tradycyjnych siedzeń z podpórkami pod plecy.